top of page

Drie gitaar mythes dat beginnende gitaristen tegenhouden.

Ik zag steeds dezelfde problemen met mijn studenten ... en als je ze gelooft, zullen ze je tegenhouden het gewenste succes te bereiken.



Mythe #1 Je handen zijn niet gemaakt voor gitaar Dit is een excuus dat ik heel vaak heb gehoord. Het komt in verschillende variaties: Mijn handen zijn te klein, mijn vingers zijn te dik, mijn wijsvinger is een beetje scheef, mijn duim is niet flexibel, ik kan mijn vingers niet spreiden... Om eerlijk te zijn, kan ik volledig begrijpen waar dit geloof vandaan komt. Als je voor het eerst gitaar leert spelen, kan dat frustrerend zijn. Je vingers voelen traag en onhandig op de toets, en zelfs de meest eenvoudige akkoorden spelen kan moeilijk zijn... om nog maar te zwijgen over meer geavanceerde barré-akkoorden of progressies ! Dus veel studenten denken dat het de vorm van hun handen is dat voorkomen dat ze geweldig worden in de gitaar... hoeveel je ook stretcht of oefent, je zal gedoemd zijn tot een leven lang middelmatig spelen vanwege de vorm van je handen. Neem een voorbeeld aan Django Reinhardt. Hij wordt beschouwd als een van de grootste gitaristen aller tijden ... en hij kon slechts twee vingers en zijn duim op zijn “fretting hand” gebruiken ! Hij bereikte verbazingwekkende snelheden op de gitaar en speelt dingen waar anderen alleen maar van kunnen dromen ! Dit wil zeggen dat de grootte van je handen je op geen enkele manier weerhoudt om geweldig te zijn in gitaarspelen. Het is niet de vorm of de grootte, maar het draait allemaal om de kracht en behendigheid van je vingers. Hoe train je kracht en behendigheid? Door te oefenen.. Een gewichtheffer gaat ook niet direct 200kg optillen. Alles op zijn tijd ! En na verloop van tijd zal elke individuele vinger sterker worden en een groter bewegingsbereik krijgen, zodat je over veel grotere afstanden kunt fretten. Wat betekent dat je er gegarandeerd beter in wordt zolang je blijft oefenen.



Mythe #2: Om goed te worden in gitaar, moet je minstens een uur (of meer) per dag oefenen Oefening is absoluut essentieel om de gitaar onder de knie te krijgen. Er is geen weg omheen... als je goed wilt worden, moet je de tijd erin steken. Maar Hoeveel tijd is er eigenlijk nodig? Als je elke dag een uur, twee uur, drie uur oefent – en je oefent de juiste dingen in de juiste volgorde – ga je met grote sprongen vooruit. Maar afgezien van een kleine minderheid van professionals en studenten met een hoofdvak in muziek, is dat soort schema niet realistisch. Het leven staat in de weg. Werk, school en een gezond sociaal leven strijden allemaal om je tijd. En na meer dan een decennium lesgeven in privé-gitaarlessen, ben ik me gaan realiseren dat de consistentie van de oefening het totale aantal uren oefening elke keer overtreft. Over de hele linie boekten de studenten die elke dag een beetje oefenden een snellere, meer consistente vooruitgang dan studenten die meerdere uren achter elkaar oefenden, een of twee keer per week. De trend was zo duidelijk dat ik drukke studenten kon adviseren om hun oefentijd te structureren rond wat ik de “Minimum haalbare oefensessie” noem. En zo ga ik je laten zien hoe je dit idee voor je laten werken, zodat je zelfs in een druk schema consequente vooruitgang kunt boeken.


Mythe #3: De beste manier om gitaar te leren is om “gewoon nummers te spelen”.

Een van de meest voorkomende fouten die mensen maken, is dat ze geloven dat ze de gitaar kunnen leren door simpelweg het advies te volgen om ‘gewoon liedjes te spelen’. Ze gaan ervan uit dat je alleen maar een liedje hoeft te spelen om het te leren spelen en probeert het opnieuw en opnieuw totdat het eindelijk klikt. Als je als wonderkind bent geboren, kan deze aanpak werken ... maar voor de meeste mensen is het geen goed recept voor verbetering. Als je gewoon andere mensen nabootst en gewoon meespeelt met liedjes, zul je nooit de structuur achter de muziek begrijpen ... Wat je nodig hebt is een stap-voor-stap systeem dat op zichzelf voortbouwt en je net genoeg uitdaagt op elk punt onderweg ... niet nog een leuke video die misschien een aantal geweldige tips en trucs bevat maar geen duidelijke richting en een groter plan heeft erachter.

De mogelijkheid hebben om in slechts 15 minuten per dag snelle, consistente, voorspelbare vooruitgang te boeken. Begrijp de theorie achter de nummers die je speelt, zodat je de vrijheid hebt om je innerlijke muzikant los te laten en je eigen riffs en progressies te rocken. Verheug je eigenlijk op oefenen, want je zult plezier hebben en genieten van de voldoening dat je harde werk vruchten afwerpt.

5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page